Til Nådens Menu   Til Bibel Studie Menu

Nåden i Rommerbrevet 14

Som troende, er vi det åndelige "Israel" og en del af Guds familie nu, uanset etnisk baggrund. Ved Kristus behøver du ikke at være af jødisk afstamning for at være en del af Israel. Guds nåde og barmhjertighed imod os er større end vores trofasthed imod Ham. Det er ved Han's udvælgelse at vi har fået nåde til at gøre det vi er blevet kaldt til at gøre.



  1. Dem som er Kristi legeme er "Israelit," ikke på grund af de er af jødisk afstamning, men fordi de tror på Jesus Kristus.
    1. Paulus prøvede virkelig at få jøderne til at forstå hvor vigtig denne sandhed om nåden er (Rom. 9:1-4).
    2. Du er ikke "Israelit," blot fordi du er jødisk. Paulus refererer her til det troende jødiske folk og de troende hedninger (v:6).
    3. Gud gav løftet til Abraham og åndelig Israel (dem som tror) (v:7-8).
    4. Ifølge loven, var det den første fødte som var arving til alle velsignelserne, men Gud gjorde ikke velsignelserne gældende ifølge loven, men ved Han's nåde.
      1. Ved loven, skulle Ismael have arvet velsignelsen, men Isak fik arven, selvom han ikke var den førstfødte. Han fik den ifølge Guds valg, ikke loven.
  1. Læren om udvælgelse er grundlagt på sandheden at Gud har God har forudviden for vore beslutninger (1 Peter 1:2).
    1. Formålet med for vore liv er baseret på at Han giver os nåde til at udføre Guds kald, ikke baseret på at vi har fortjent det.
    2. ForudbestemmelsePredestination is not sound doctrine because it negates the truth that God gives every person a free will to choose what he or she will do.
    3. Jacob was called to a higher position than Esau before they were even born because God knew beforehand what each of them would choose.
    4. When God said He “hated” Esau, He was referring not to Esau the individual, but the nation that would come out of Esau (the Edomites) that would reject Him.
    5. God foresaw what Pharoah was going to do and still used the situation to His benefit.
      1. If you make a choice to be marred clay, God will still figure out another way to make a vessel out of you (Jer. 18:1-10).
Skrift Henvisning:

  • Rom. 9:1-33
  • 1 Peter 1:2
  • Jer. 18:1-10

    OP